fredag den 1. september 2017

3. undervisningsgang på DigiTek den 1/9-2017

Så blev det tid til vores 3. undervisningsgang. Igen i dag var det Marianne som var vores underviser.
Vi startede dagen med lidt oplæg og slides omkring bruge ag DigiTek i undervisningen.
Derefter skulle vi i gang med dagens første opgave. Vi blev delt ind i grupper og skulle lave en padlet. Padlet er et it værktøj som kan bruges til at føre logbog eller som en interaktiv tavle online som eleverne kan skrive i live.



Se mere på deres hjemmeside

Vi lavede en fælles padlet i gruppen.
Den kan ses på følgende link: https://padlet.com/Mariis/E17_DigiTek.

Efter frokost blev vi introduceret til et andet program som hedder Thinglink.




Billedresultat for thinglink


Se mere på deres hjemmeside.

Dagens anden opgave bestod i at leve en didaktisk problemstilling, og derefter finde på en teori som kan løse denne problemstilling, ved hjælp af DigiTek.

Til opgaven har jeg valgt at bruge 2 forskellige læringsteorier af Knud Illeris.
Illeris teori omkring kompetencer og hans teori med læringstrekanten.
Jeg valgte så at bruge Thinglink som program, da jeg synes at det er det program som giver mest mening for mine elever.

Illeris llæringstrekant.
Med Illeris’ læringstrekant kan man få en ide om, hvorfor undervisningen ikke altid munder ud i det ønskede læringsresultat hos nogle elever.




Illeris kompetence model.


Ifølge Illeris er der brug for 3 vigtige nøgleord for at udvikle kompetencer hos den lærende:
Engagement - Praksis – Refleksion


Min problemstilling blev som følger:

Hvordan får jeg et teoritungt fag, gjort mere spændende for eleverne, og samtidig højnet deres deltagelse i undervisningen?

Som det er nu, så kan meget af teorien foregå, ved at underviseren står ved tavlen, og tanker eleverne op med viden. Den form for undervisning, kan godt være en dræber for en del elever.
Dette kan være med til at begrænse nogle af eleverne i at tænke selv i forløbet. Metoden opfordrer ikke i særlig høj grad eleverne til selv at opsøge stoffet og deltage aktivt i undervisningen samt reflektere over deres egen læring og fremskridt undervejs.

Ved inddragelse af digitale undervisningsformer såsom Thinglink og WEB 2.0, forestiller jeg mig, at jeg kan højne elevernes motivation og dermed hæve elevernes egen deltagelse i undervisningen.

Hvorfor er det så en god ide at gøre eleverne til didaktiske meddesignere og integrere Web 2.0 i undervisningen?
Det er fordi, samtidig med at eleverne gøres mere aktive, så styrker det også udviklingen af elevernes personlige kompetencer inden for blandt andet struktur, selvstændighed, sociale og beslutnings kompetencer. Områder som alle er vigtige når de skal ud på arbejdsmarkedet.

Desuden vil det styrke elvernes drivkraftsdimension fra Illeris læringstrekant.

Jeg kan fortsætte men:

Nu udvikler det sig snart til en længere skriftlig opgave, og det var jo ikke planen på dette modul.







Løsningen på problemstillingen blev følgende Thinglink:



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Eksamens blog del 3

I denne del af min eksamens blog, vil jeg forklare, hvordan jeg mener at have løst min problemstilling. Løsning: Jeg håber at min proble...